Skärtorsdagen helgdag - Röd dag Arbetsfri dag

När infaller skärtorsdagen 2024 och kommande år, läs historiken bakom och varför vi firar helgdagen

Historik och varför vi firar helgdagen

Skärtorsdagen är en kristen helgdag som firas på den fjärde dagen i den så kallade "Stilla veckan" under påsken. Här är en förklaring av hur dagen firas, varför den firas och dess historiska bakgrund.

Hur firar vi skärtorsdagen?

Nattvarden
Skärtorsdagen är mest känt för att vara dagen då Jesus enligt den kristna tron instiftade nattvarden under den sista måltiden med sina lärjungar. Många kristna firar skärtorsdagen genom att delta i en särskild nattvardsgudstjänst.
Tvagning av fötter
En annan tradition som förekommer i vissa kyrkor är att präster eller pastorer tvättar fötterna på församlingsmedlemmar som en gest av tjänande kärlek och ödmjukhet, i enlighet med Jesus handling i Bibeln när han tvättade sina lärjungars fötter.

Varför firar vi skärtorsdagen?

Skärtorsdagen är ett minne av Jesu sista måltid med sina lärjungar före hans korsfästelse och död. Under denna måltid instiftade Jesus nattvarden, där bröd och vin symboliserar hans kropp och blod.

Historik

Enligt de kristna evangelierna i Bibeln ägde den sista måltiden rum på skärtorsdagen. Jesus samlade sina tolv lärjungar för att dela en måltid tillsammans. Han tvättade också deras fötter som en symbol för att visa ödmjukhet och tjänande kärlek.

Efter den sista måltiden gick Jesus till Getsemane trädgård för att be och överlämna sig åt Guds vilja. Senare på natten blev han förrådd av Judas och arresterad av de romerska myndigheterna.

Skärtorsdagen markerar början av den kristna påsken och leder fram till långfredagen då Jesus korsfästes och dog, samt påskdagen då kristna firar hans uppståndelse.

Variationer

Skärtorsdagen firas på olika sätt inom olika kristna traditioner. Vissa kyrkor fokuserar särskilt på nattvarden och håller speciella gudstjänster, medan andra kan inkludera tvagning av fötter eller andra ritualer.

Kulturella och nationella skillnader kan också påverka hur skärtorsdagen firas. Vissa länder har sina egna traditioner och sätt att uppmärksamma dagen.

Sammanfattningsvis är skärtorsdagen en viktig dag inom den kristna tron, och firandet kan variera beroende på kyrklig tradition och lokala sedvänjor.

Skärtorsdagen 2024 har redan varit, den inföll 2024-03-28.

Läs mer om vad helgdag betyder.

När infaller helgdagen kommande år

Vilka datum infaller Skärtorsdagen kommande år.

Skärtorsdagen infaller alltid på samma veckodag, torsdag.

Är Skärtorsdagen en röd dag

Svar: Nej, Skärtorsdagen är inte en röd dag.

Skärtorsdagen
Skärtorsdagen

Alla helgdagar